räkor

jag har bestämt mig för att tillfälligt återuppliva bloggen. Fast ett andetag per halvår kanske inte räcker, vi får se.
Jag sitter och väntar på att gå till boxningen.
Jag känner mig nyttig och det är just det jag hade tänkt beröra.
Radioprogrammet spanarna i P1 innehöll idag en sk. spaning om vuxenhet och den skam som med nödvändighet är förknippad med den.
Man kan enkelt sammanfatta den med meningen "vad skall grannarna säga" och det rör sig om alltifrån känslan man får när ens systemetkasse klirrar ljudligt eller när man köper kondomer eller bråkar högt i köket.
Lite tveksam är jag, jag trodde att allt ovanstående var företeelser som ungdomar/unga vuxna gick och skämdes över och att det var precis det man skulle växa ifrån med tiden?

En annan sak spanaren tog upp var när man blir väckt av telefonen men låtsas att man varit vaken hela tiden. Varför skall man låtsas det? varför är det så viktigt att vara duktig (och därmed inte sovande efter klockan 8 på morgonen?) hela tiden? Radioprataren menade att hon skämdes lika mycket när hon köpte en jumbopåse chips som när hon köpte kondomer. Enligt mig haltar analogin något och jag förmodar att det egentligen beror på nån bakomliggande mild form av anorexia.
Jag vet att det kan verka som att jag är besatt av tanken, men det här med vuxenhet, duktighet och normalitet är någonting jag finner mycket intressant. Tygfodral att trä över sina vanliga stolar för att på ett kick förvandla dom till fåtöljer är ett exempel. Nordic walking är ett annat. Tror jag. Det är mycket som är oklart i denna djungel av vinexpertis, inredningstrender och livsstils-hitan och ditan. Jag vet inte vad jag snackar om, men är fortfarande intresserad.

Räkorna ja, räkorna var det. Räkor är små djur som lever i havet. Dom är rosa och har en massa spröt och svarta ögon. Man kan äta dom och många gör det. För en och en halv vecka sedan åt vi räkor (vi hade dom i en gryta). När vi var klara med att skala dom (jag skalar inte räkor. det kliar) slängde vi skalen i soptunnan. Jag glöde dom där och nästa dag stank det okristligt. Så jag tog påsen och knöt ihop den och ställde den i trapphset i väntan på att ta ut den. SEn glömde jag den där. Sen kom en granne och sa åt mig att ta ut den för det stank så i hans lägenhet.
Jag kommer iallfall aldrig att bli vuxen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback